Dumleklubbor!

Jag kom nyss hem från skolan. Idag är en sån dag som det bara känns hur skönt som helst att komma hem på! Känner mig helt slut och har huvudvärk. Min räddning är dumleklubbor för tillfället. Och hur var det nu med godisätandet? Nej jag kan inte sluta. Jag erkänner! Jag är ju ändå gravid, då får man faktikst äta!


Började ialla fall dagen med att få tillbaka mitt matteprov som jag fick ett stort ig på. Bra start på en måndag eller vad säger ni? Sen hade vi svenska och då gick vi bara igenom en text. Sista lektionen var engleska, då fortsatte jag med "en dag på sjukhuset". Jag är ambulansförare och ska skriva om en vanlig dag. Jag har lite arbeten som jag verkligen behöver ta tag i! Rocky analysen som jag har gjort klart men ska ändra lite på ska jag göra idag. Sen har jag bokrecensionen (stavas?) kvar, som jag och Marcel ska göra på onsdag efter skolan. Ska också försöka börja med mitt arbete om Mässling  idag. Det kan inte vara så svårt. Sist men inte minst så har jag ett arbete om William Shakespeare kvar. Uscha! Men det skjuter jag fram till nästa vecka så jag får de viktigaste gjort först.


Jag som hade tänkt att gå och köpa julklappar idag. Men nej, jag måste få lite skolarbete gjort tyvärr. Det är väl lika bra att sätta igång?


Här kommer i alla fall en magbild och lite fakta om vecka 25 som jag går in i idag. (24+0)






Vecka 25


Barnet:
800 gram och 35 cm lång från hjässa till häl. Barnet har fullt funktionsdugliga händer och fingrarna har naglar. Dygnsrytmen är mer tydlig. Barnet har perioder då det är vaket och det sover på mer bestämda tider. Skelettet fortsätter att hårdna.


Mamman:


En del kvinnor kanske har lättare att få kramper i vaderna? Kanske blir duofta kissnödig? Nu beror det på att livmoderns tyngd och barnet trycker ner på urinblåsan. Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion än när de inte väntar barn. Tillhör du dem som har haft återkommande urinvägsinfektioner bör du vara extra uppmärksam på eventuella symptom som sveda och trängningar när du kissar. Drick rikligt, gärna vatten med citron eller tranbär i, för att förebygga nya besvär. Runt vecka 25 går de flesta gravida kvinnor till barnmorskan för en kontroll. Nu börjar mätningen av livmoderns tillväxt. Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan blygdbenet, symfysen och livmoderns övre kant, fundus. Det så kallade SF-måttet ritas in på en kurva. Normalvärdet ligger ungefär på 23 cm plus eller minus några centimeter. Det spelar inte så stor roll hur just ditt mått är. Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva utan några dramatiska avvikelser uppåt eller nedåt.



Kommentarer
Postat av: Tess Gustafsson

Som svar på din kommentar :P

Jag har henne hellre uppe på kvällen och sover ut på morgonen. För hon roar oftast sig själv när hon är vaken så vi får ändå vår egen tid :P

2009-12-07 @ 18:54:15
URL: http://tessgustafsson.blogg.se/
Postat av: Tess Gustafsson

Som svar på din kommentar :P

Jag har henne hellre uppe länge och får sova ut på morgonen. Vi får ändå vår egentid när hon roar sig själv :)

2009-12-07 @ 18:55:20
URL: http://tessgustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback