14 dec

Vilken skön dag det har varit.
Man märker att vi är nära ett lov nu eftersom lärarna inte vill börja med riktiga arbeten i skolan. Det är skönt! Så det blir mest film och så. Har en inlämningsuppgift på fredag och ett prov på onsdag. Men det ska nog gå bra :)
Sen går jag ju måndag tisdag nästa vecka. Måndag är det matteprov, men jag funderar på att skita i provet. Jag kan ändå inget ju!
Imorgon är det också en skön lektion och på onsdag har vi ingen vårdlektion på morgonen. Så det är jätte skönt :)

ÅH jag blir så arg! Alla sitter och säger att Eriks tjej skämde ut sig när hon stog på scenen med honom när han sjöng vinnarlåten. De säger att hon bara ville stå där för att visa upp sig och sånt. Men hör ni inte hur töntigt det låter?! Hon står där för att hennes pojkvän har vunnit idol 2009 och inte för att själv få uppmärksamhet!
Gud! Jag hade lätt tagit upp min pojkvän (om jag hade haft en) på scenen om jag vann! Utan tvekan. Så jag förstår inte vad folk snackar om, men som man känner sig själv känner man andra? Så jag antar att alla andra vill ha uppmärksamhet och de är därför dom är avundsjuk på henne! Men vad ni än tänker, så lägg ner! För det är så jävla onödigt att ens ta upp att hon skämde ut sig för det gjorde hon fan inte! Det står också i tidningen att erik VILL ha sin flickvän där.

Jag har blivit helt fäst vid lussebullar!
Men det får inte vara torra. När man trycker på lussebullen så ska den fastna, inte åka till baka och bli stor igen. Förstår ni? :Dhaha!
Torra lussebullar (alla sorts bullar/bröd), usch för de!

Ikväll ska jag för övrigt gå på lillebrorsans lucia tåg i kyrkan. Blir mysigt. Och imorgon eftermiddag så blir jag nog hundvakt eftersom mamma ska till uppsala. Då kan jag vara lite ensam också, det är skönt och kan behövas ibland.


Gravid vecka 26!

Barnet:

Ca 30 cm lång och vikten är 8-900 gram. Barnet har nu passerat en viktig gräns. Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern. Ögonen öppnar och sluter sig. De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker. Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon. Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller skall får plats. Barnet har mer sammanhängande sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna. Den långa elastiska navelsträngen kan vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas ändå inte. I navelsträngen finns det 3 blodkärl. Det ena transporterar blod till barnet. De två andra för bort slaggprodukter från barnet.


Mamman:

Om du är ledsen, har lite för bråttom eller stressar märker ditt barn det eftersom barnet reagerar på de stresshormoner som din kropp producerar. Blir du skrämd av något kommer barnet att reagera på adrenalinet som förs ut i ditt blod. Alla dessa ämnen når barnet via blodcirkulationen runt moderkakan. Men det reagerar också på din glädje, när du trivs och mår bra. Endorfiner och andra ”måbra-substanser” når på samma sätt fram till barnet.

fetal development at 26 weeks


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback